About Me

My photo

Wandering across continents with four rugrats in tow. Rediscovering myself through crochet, sewing, baking, cooking and smothering my family with lots of love!

Sunday, April 3, 2011

Lapis-lapis


This is my first attempt ..kuih lapis kukus..

Aira dari mula-mula sampai Bahrain lagi asyik minta kuih lapis ni..dia cakap “mama, aira nak kuih kaler2 merah yang macam nenek belikan dulu boleh?”..hi kesian anak mama..”ok, nanti mama buat ok..” tapi aira pelik pula bila mama kata nak buat dia kata buat apa buat mama, beli jerla kat kedai yang nenek beli dulu…adoi, macam mana nak beli..jauh tu aira..:)

Disebabkan masa packing barang from msia dulu, terbeli banyak sungguh tepung beras..xtau nak buat apa sebenarnyer tepung ni..tapi beli jugak banyak2..so, bolehla buat kuih lapis-lapis aira ni..

Selama ni asyik mengkaji resepi jer..membandingkan resepi yang ada (google la apa lagi kan)..macam-macam version ada..akhir sekali..guna resepi from one of my friend..Suhaila..thanks Suhaila..


Lapis-lapis

1 cup plain flour
1 cup rice flour
1 cup sugar (kurangkan 2 sudu)
3 cup coconut milk
Pewarna merah + esen ros
Garam


Projek bermula pagi ini... 



Maka, bermula la aktiviti melapis-lapis ni..sebab tak pernah buat..kene la mengadap jer..x berani nak buat bende lain semasa proses mengukus..mengadapla sampai habis lapis2 ni..(apa lagi, aisya mengamuk2la nak mama..mama x bagi lansung masuk dapur..nak concentrate..)kesian aisya..





Inila hasilnyer…



No comments:

Post a Comment