Wednesday, July 2, 2014

Kuih Seri Muka

Salam Ramadhan buat semua..Selamat menjalani ibadah puasa dan Selamat beramal di bulan Ramadhan!
Mohon maaf zahir batin dunia akhirat. Semoga ibadah kita di terima di sisi Allah.

Hari ini saya nak berkongsi resepi kuih kegemaran keluarga saya..Kuih Seri Muka. Cepat dan mudah (trust me).

Sejak kami berpindah ke Dakar ni terasa suka sangat buat kuih seri muka. Kuih ni pun sudah menjadi kuih kegemaran Aira dan Aisya selain daripada kuih lapis. Kalau buat kuih seri muka ni memang cepat habis, kadang-kadang sampai berebut-rebut.


KUIH SERI MUKA

Ada dua bahagian yang perlu kita sediakan untuk membuat kuih seri muka iaitu bahagian bawah dan bahagian atas:

BAHAGIAN BAWAH

Bahan-bahan

2 cawan beras pulut direndam (tapi kadang-kadang kalau nak cepat saya tak rendam pun...hehehe)
2 cawan santan cair
1 sudu teh garam
2 sudu teh minyak masak

Untuk menyukat, gunakan cawan yang sama untuk semua bahan. Saya biasanya gunakan penyukat beras.


Cawan yang saya gunakan untuk menyukat bahan-bahan.


Saya gunakan PERIUK NASI saya untuk mengukus dan timer telur pemberian Kak Junaidah (masa di Bahrain) untuk memastikan kuih seri muka saya menjadi.

Cara membuat

1. Sapukan minyak pada loyang.
2. Masukkan santan dan pulut ke dalam loyang (pastikan santan dan pulut pada paras yang sama).
3. Kukus selama 25 minit.
4. Setelah masak, mampatkan pulut dan kukus semula untuk 15 minit.


BAHAGIAN ATAS

Bahan-bahan

2 cawan santan pekat
150 ml air dan 15 helai daun pandan yang diblend dan ditapis.
1 cawan tepung gandum
1 1/2 sudu besar tepung jagung
3/4 cawan gula pasir (kalau nak manis boleh guna 1 cawan gula).
1 biji telur ayam
1/2 sudu teh garam
Sedikit pewarna hijau


Blend daun pandan dengan 150ml air dan tapis.

Sila gunakan air pandan yang ditapis, bukan daun pandan tu tau (pengalaman sendiri masa pertama kali buat ...hahaha).

Cara-cara membuat

1. Masukkan semua bahan lapisan atas tadi ke dalam mangkuk dan kacau rata.


2. Setelah rata, tapiskan adunan tadi dan tuang ke atas pulut yang telah dikukus tadi.
3. Untuk hasil yang lebih cantik, tutup loyang dengan foil untuk mengelakkan air kukusan masuk ke dalam loyang. 
4. Kukus selama 1/2 jam.


Selesai sudah!!
Bon appetit !!

Selamat Berbuka Puasa!!

No comments:

Post a Comment