About Me

My photo

Wandering across continents with four rugrats in tow. Rediscovering myself through crochet, sewing, baking, cooking and smothering my family with lots of love!

Friday, July 25, 2014

Juadah Ramadan: Bihun Goreng

Hujung-hujung Ramadan ni, mula la tekak ni dah tak tau nak makan apa. Badan mula terasa penat... penat nak masak.

Tekak pula dah tak lalu nak telan nasi. Kalau nak makan nasi pun, nak lauk yang kering-kering dan pedas. Macam sambal goreng, sambal ikan bilis atau sambal ikan. \

Tapi kalau tiap-tiap hari nak makan sambal, mau sakit perut jadinya.

Oleh sebab itu, semalam kami berbuka dengan bihun goreng simple je.


Bihun goreng di rumah ni, wajib ada sayur carrot dan tomato. Itu kegemaran Aira. Kalau ikutkan Aira, dia suka kalau bihun ada sayur sawi. Tapi sedihnya, di Dakar ni saya tak pernah jumpa sayur sawi. Kesian Aira, lama dah tak dapat makan sawi.

Selain sayur, bihun goreng saya wajib ada daging. Anak-anak saya panggil daging ni chewing gum...seronok mengunyah agaknya.  : )

Nampaknya, lebih isi daripada bihun...hehe.

Untuk saya pula, wajib ada cili api potong dengan kicap. Maklumlah, bihun goreng ni tak boleh rasa pedas langsung. Aisya tak boleh makan kalau pedas. Oleh sebab itu, untuk mendapatkan rasa pedas di tekak saya, cili api potong menjadi teman bihun goreng saya.


Bon Appetit!

No comments:

Post a Comment