About Me

My photo

Wandering across continents with four rugrats in tow. Rediscovering myself through crochet, sewing, baking, cooking and smothering my family with lots of love!

Tuesday, July 8, 2014

Juadah Ramadan: Puding Roti Lestari

Assalamualaikum semua... Selamat menjalani ibadah puasa.

Dalam bulan puasa ni rasanya makanan yang paling mendapat sambutan biasanya adalah manisan (dessert)

Dan sudah pasti, antara dessert yang paling popular biasanya adalah puding. Yela kan, puding yang sejuk memang sangat sedap dimakan sesudah seharian berpuasa.


Jadi, hari ini saya nak berkongsi cerita tentang puding roti kegemaran Encik Suami. Resepi asal adalah daripada Ibu Mertua tersayang.

Disebabkan Encik Suami ni suka sangat dengan puding ni, Ibu mertua saya terus ajarkan pada saya macam mana nak buat puding ini walaupun saya tak minta pun masa tu hehehe... Tapi, Alhamdulillah, saya tak menyesal belajar masak puding ini dari Ibu Mertua sebab saya pun suka sangat dengan puding roti ni.

Saya pernah mencuba puding roti menggunakan resepi lain, tapi puding roti Ibu Mertua saya ni memang tetap terbaik bagi saya. Puding roti ini tak muak dan kalau dah start makan memang susah nak berhenti... :-)

Semenjak saya upload gambar puding roti saya dalam Instagram dan Facebook, banyak pula permintaan daripada rakan-rakan yang inginkan resepi puding ni.

Alhamdulillah, hari ini dapat saya berkongsi resepi Puding Roti Warna-Warni ni untuk tatapan kawan-kawan.

Resepi Puding Roti Warna-Warni

Bahan-bahan:

Roti putih 4-5 keping yang dibuang kulitnya.
1 paket agar-agar straw.
1 tin susu cair.
Gula pasir.
1 sudu besar tepung jagung.
1 biji telur.
1 biji oren Sunkist yang diambil jusnya.
3 Pewarna makanan yang berbeza (ikut kreativiti masing-masing).

Cara membuatnya:

1.Untuk memastikan masa memasak agar-agar tidak lama, rendamkan agar-agar selama 2-3 jam sebelum. Ini akan memendekkan masa memasak agar-agar.

2. Bahagikan agar-agar tadi kepada 2 bahagian yang sama rata. Masak satu bahagian agar-agar dengan air sebanyak 3 1/2 gelas (Lagi satu bahagian agar-agar biarkan direndam). Bila agar-agar sudah hancur, masukkan 10 sudu besar gula pasir. Masak agar-agar dan gula sehingga sebati. Bahagi kepada 3 bahagian agar-agar yang dimasak tadi dan titikkan 3 pewarna berbeza dan sejukkan dalam peti sejuk. Potong kecil-kecil agar-agar yang sudah keras (Biasanya saya buat step ini malam sebelumnya, tapi terpulang masing-masing).

3. Sekarang masanya untuk masak agar-agar yang masih berendam dalam air tadi. Masakkan dengan 4 cawan air. Apabila agar-agar sudah hancur masukkan 11 sudu gula.

4. Sambil menunggu agar-agar masak, rendamkan roti dengan susu cair dan hancurkan menggunakan garpu di dalam mangkuk.

5. Pecahkan telur dan tapis masukkan ke dalam roti yang sudah hancur tadi.

6. Masukkan jus sunkist ke dalam roti dan telur tadi.

7. Apabila agar-agar sudah sebati bersama gula, masukkan roti hancur tadi dan kacau rata. Perlahankan api kepada api sederhana.

8. Campurkan tepung jagung dengan sedikit air dan masukkan ke dalam agar-agar dan kacau rata. Biarkan seketika. Bila sudah sebati tutup api dan alihkan daripada dapur.

9. Ambil bekas yang sesuai, taburkan agar-agar warna-warni yang telah dipotong kecil dan selangkan dengan agar-agar roti. Lakukan langkah ini sehingga agar-agar roti habis (agar-agar warna-warni diselang-selikan dengan agar-agar roti).

10. Sejukkan di dalam peti sejuk.


Selamat Mencuba...

Sharing is Caring!!



No comments:

Post a Comment