Monday, June 16, 2014

Outing to African Monument

(Monument de la Renaissance Africaine)

Pada hujung minggu, tak tau apa nak buat. Maka en suami pun mencadangkan untuk kami buat lawatan ke Monument de la Renanissance Africaine, Dakar. African Monument ni ala-ala macam tugu negara yang kita ada di Malaysia.


Monument setinggi 49 meter ini dibuat dari gangsa dan dibina oleh Korea Utara untuk Senegal dengan kos sebanyak USD27 juta. Ia dibina di atas bukit setinggi 100 meter menghadap Lautan Atlantik. Boleh dikatakan monument ini adalah binaan tertinggi di Dakar. Kalau kita berjalan di sekitar kawasan Corniche dan Oukam, kita boleh nampak monument ini walaupun dari jauh.





Alya pun nak posing sama macam kakak-kakak dia.


Kami tak naik sampai atas. Lawatan kami hanya sampai separuh jalan sahaja sebab saya rasa gayat separuh jalan..haha..



Itu adalah orang tempatan. Dia pakai baju tempatan Senegal. Meriahkan warna baju dia? Glamour pulak tu. Saya yang jakun ni terperanjat. Pada mulanya saya ingat ada sesi photography kat monument, tapi rupa-rupanya dia memang pakai baju cantik-cantik untuk berehat bersama keluarga kat situ.


Dalam perjalanan pulang dari African monument, kami singgah Mami Mia untuk makan Ice Cream. Di Dakar memang banyak kedai Ice cream. Kebiasaanya, kalau kedai ice cream pasti ada jual roti (bakery) sekali.

Macam-macam perasa ice cream dan juga roti ada di sini.

Kalau singgah, pasti akan rambang mata tak tahu nak pilih yang mana.


Happy Weekend everyone!!!

No comments:

Post a Comment