Monday, August 31, 2015

My Favourite Five

Assalamualaikum semua,

Saya suka crochet. Tapi, malangnya saya macam tak cukup masa untuk bercrochet. Masa yang saya ada banyak dihabiskan untuk melayan 4 orang si kecil yang banyak kerenahnya di rumah ni.

Untuk mengisi masa saya dan memenuhi keperluan kreativiti otak saya, saya suka meninjau akaun-akaun Instagram beberapa orang yang sentiasa memberikan saya inspirasi crochet yang menarik dan cantik. Dengan meninjau akaun-akaun mereka ini, saya rasa seronok sangat. Ia bagaikan terapi warna untuk saya. Bukan itu sahaja, mereka juga memberikan idea-idea baru kepada saya untuk crochet.

Ada banyak sebenarnya akaun Instagram yang saya follow. Tapi untuk hari ini saya akan kongsikan 5 akaun crochet instagram yang saya suka follow.





Saya suka lihat semua hasil Susan nonahujan. Semuanya cantik-cantik dan menarik. Saya suka idea Susan apabila dia menggabungkan hand embroidery dengan hasil crochet. Selimut-selimut yang dihasilkan oleh Susan pun sangat comel! 

Kombinasi warna yang digunakan juga sangat menarik perhatian dan cantik. Ia bagaikan terapi warna untuk saya sekiranya bosan dan memerlukan idea baru untuk meningkatkan semangat saya untuk berkraf.

2. annaboos_house




Akaun Instagram Sarah Shrimpton daripada annaboos_house ini memberikan inspirasi crochet yang sangat menarik. Segala apa yang Sarah crochet sangat comel. Setiap kali melihat hasil kerja tangan Sarah tangan saya rasa gatal untuk crochet...hehe. 

Selepas melihat banyak hasil kerja Sarah yang menggunakan cotton yarn jugalah membuatkan saya menjinakkan diri untuk crochet menggunakan cotton yarn walaupun benang jenis ini agak sukar untuk di handle. Sarah juga adalah crochet designer yang menjual pattern crochet.

3. meramiriam




Miriam Nordgren berasal dari Stockholm, Sweden. Melihat akaun Instagram Miriam sentiasa memberi inspirasi kepada saya untuk crochet projek yang besar. Cuba jenguk ke Instagram Miriam, kita akan dapat lihat proses bagaimana proses crochet blanket daripada saiz kecil hinggalah menjadi saiz yang besar.




Sarah Zimmerman dari repeatcrafterme telah memperkenalkan saya kepada pixel art. Saya teringin mencuba graphan. Kesemua crochet blanket yang dikait oleh Sarah saya suka! Sesiapa yang ingin mencuba crochet graphan bolehlah belajar daripada blog Sarah.






Apa sahaja yang dihasilkan oleh Mira membuatkan saya teringin untuk crochet. Hasil crochet oleh Mira sangat kemas!! Mira adalah satu-satunya crocheter dari Malaysia  dalam list Top Five akaun Instagram kesukaan saya.

Sekian perkongsian saya buat kali ini. Mungkin anda juga boleh cadangkan akaun-akaun Intstagram yang lain samada yang sama ataupun yang lebih menarik.

Sharing is Caring.

Terima Kasih kerana sudi membaca blog saya.

Semoga kita berjumpa lagi di dalam post akan datang.

No comments:

Post a Comment