Monday, April 21, 2014

Onesie into Bubble Skirt Untuk Alya

Baby cepat membesar. Hampir setiap bulan saya kena mengemas laci baju Alya. Baju-baju baby memang kena selalu organise. Diaorang ni cepat sangat membesar...please go slow Alya...please...huhu

Banyak baju-baju yang masih lagi elok tapi dah tak muat. Mungkin bahagian badan masih muat lagi tapi dah semakin pendek sebab si kecil dah memanjang...

Jangan risau para mama semua, kita masih boleh memanjangkan jangka hayat baju-baju ini. Tutorial dari Ashley dari Make it and Love it ni memang sangat berguna dan saya amat berterima-kasih kepada Ashley. Sekarang, saya dapat memanjangkan hayat baju si kecil yang masih comel lagi ni dengan memberi rupa dan nafas baru hanya dengan langkah yang mudah (trust me, memang senang sangat).

Projek ni sangat mudah dan cepat kerana bubble skirt tidak memerlukan jahitan kemasan bahagian bawah skirt...zapzap dah siap....saya memang suka sangat projek short cut macam ni..hehe

Kita perlukan onesie dan fabrik untuk dijadikan skirt. Terpulang jenis fabrik apa yang hendak digunakan. Secara peribadi, saya suka gunakan cotton. Corak kain yang saya gunakan ini sama dengan corak kain skirt yang saya jahit untuk kakak-kakak Alya tahun lepas.

Langkah pertama, potong onesie. Untuk potong lurus macam ni saya suka gunakan rotary cutter. Cepat dan mudah. Tapi kalau tak ada alat ini, boleh gunakan gunting.


Sekarang, pastikan labuh skirt yang diingini. Bila sudah pasti, angka tadi boleh didarab 2 dan tambah satu inci. Untuk lebar skirt ukur keliling onesie, darab 2 dan tambah satu inci.

Contohnya saya nak skirt ketinggian 5'' dan ukur keliling onesie ialah 18''. Jadi, saya perlu memotong segiempat tepat 11" tinggi (iaitu [5"x 2] +1) dan 37'' lebar (iaitu [18"x 2]+1).

Langkah seterusnya, lipat fabrik tadi kepada dua right side (bahagian luar kain) bertemu dan jahit. Selepas itu, lipat dua bulatan skirt tadi dengan right side (bahagian luar kain) mengadap keluar dan match raw edge bersama. Susun skirt dan onesie seperti gambar di bawah.


Sekarang, kedutkan skirt dengan menjahit bahagian atas skirt. Tukar setting mesin jahit kepada jarak yang panjang. Saya guna numbor 4. Setelah selesai jahit garisan lurus, jangan matikan jahitan. Tarik benang belakang untuk kedutkan skirt tadi. Rujuk tutorial INI untuk bantuan.

Pinkan skirt dengan onesie dan jahit.


Kemaskan jahitan dengan jahit tepi atau jika tiada mesin jahit tepi, jahit corak zigzag untuk mengelakkan fabrik pecah (fraying).

Kita boleh berhenti disini, ataupun untuk kemasan bahagian luar. Lipat skirt masuk kedalam sedikit, dan jahit pada bahagian luar keliling onesie tadi supaya nampak lebih kemas.

Siap!!! Onesie bubble skirt..... Now it's time untuk selongkar almari baju Alya. Kita cari mana onesie yang boleh dikerjakan...hehehe



Selamat Mencuba!!!

















No comments:

Post a Comment