Thursday, April 23, 2015

Idea Dress Up Anak Lelaki: Interchangeable Bowtie

Assalamualaikum semua,

Dulu masa ada tak ada anak lelaki, saya rasakan hanya baby girl je yang dapat main dress up dan dapat pakaikan macam-macam jenis baju. Baby girl boleh pakai baju dress, skirt...semua yang comel-comel selalunya dikaitkan dengan anak perempuan.

Semenjak ada rezeki dapat anak lelaki ni, mata saya sudah mula tertarik dengan fashion untuk kanak-kanak lelaki. Mata saya sudah mula nampak pattern kain untuk boys ni comel, contohnya kain bentuk kereta, bola, dinosaur. Alhamdulillah, dapat juga saya merasa nikmat ini.

Kali ini, saya nak berkongsi salah satu cara saya dress up anak teruna saya, Mahathir. Interchangeable bowtie!!! Comel sangat!!! Kakak-kakak Mahathir dapat kumpul sepit rambut, tiara, jadi apa salahnya kalau Mahathir ada koleksi bowtie kan!!



Idea asal ini adalah daripada Ashley (Make it and Love it). Terima Kasih Ashley.

Projek ini, mudah sangat dan hasilnya sangat comel. Cuma perlukan t-shirt onesie baby, perca kain dan juga butang snap.

Untuk projek ini disebabkan saya tak ada butang snap KAM, saya gunakan butang snap jahit sahaja.


Pada bahagian belakang tshirt tempat dijahitkan butang, saya tampal serpihan kain cotton putih untuk mengelakkan tshirt tertarik dan terkoyak bila butang dibuka pakai.



Untuk melengkapkan, saya juga jahitkan dummy suspender pada onesie Mahathir. Kalau ikutkan tutorial asal lagi cantik dan perlukan "fastener" tapi malangnya saya tak ada itu semua. Maka saya tukarkan dan hanya jahit simple suspender sahaja.


Saya buat 2 set untuk Mahathir, satu size baju yang boleh diguna sekarang dan lagi satu untuk saiz enam bulan.


Untuk Bowtie pula, saya sediakan 4 jenis bowtie yang boleh ditukar-tukar. Sekarang Mahathir dah boleh dress up macam kakak-kakak juga.


We love you Mahathir!


Make with Love,

Nadia

No comments:

Post a Comment