Thursday, December 25, 2014

Tingkatkan Keyakinan Diri Anak (5): First day of school


Assalamualaikum.

Hari ini saya ingin berkongsi usaha saya untuk meningkatkan keyakinan diri anak-anak saya. Saya masih lagi menggunakan panduan dari buku "Raise Your Child's Self-Esteem! 99 Easy Things To Do" oleh Nancy Krulik.




Daripada 99 aktiviti yang ada dalam buku ini yang boleh kita lakukan bersama anak-anak, kali ini saya ambil contoh aktiviti 7.



Take your child's picture each year on the first day of school. Don't forget to look back to see how much he's grown.



Di Malaysia, sudah hampir masanya untuk seisi persekolahan untuk tahun 2015 bermula bulan Januari ini. Saya ingin berkongsi aktiviti yang saya jalankan bersama anak-anak saya mengikut buku ini.

Untuk anak dara saya, sesi persekolahan bermula pada bulan Ogos lepas. Sebelum pergi ke sekolah, kami mengambil masa untuk bergambar. Saya telah menulis Gred apa yang akan mereka masuk untuk tahun itu di atas kertas besar untuk dipegang sambil bergambar.




Terpulang kepada kreativiti masing-masing. Saya hanya tuliskan menggunakan marker sahaja. Kalau ibu-ibu yang lain rajin, bolehlah decorate papan tanda yang dipegang oleh anak masing-masing.


Aktiviti ini bukan sahaja seronok untuk anak-anak malah ia juga dapat membantu kita sebagai ibu bapa untuk merekod perkembangan anak-anak. Jika kita dapat simpan gambar-gambar hari pertama persekolahan ini, pastinya kita akan nampak perkembangan anak-anak. Sebagai ibubapa kita memainkan peranan yang penting dalam memupuk jati diri anak kita. Keyakinan diri anak-anak akan meningkat di mana mereka akan lebih seronok dan bersemangat untuk memulakan hari pertama sekolah.  





2 comments: