Thursday, October 1, 2015

Throwback: Jalan-jalan New York 2014 (Fun at the park)


Assalamualaikum,

Pada bulan Oktober tahun lepas saya dan anak-anak telah berkunjung ke New York untuk melawat Encik Suami yang sedang bekerja di sana. Saya dan anak-anak telah pergi ke New York hanya untuk 3 minggu sahaja.

Favoutite Aisya...Chocolate Donut! Sepanjang kami di New York, memang mabuk Dunkin Donut!

Sepanjang di New York, Encik Suami terlalu sibuk dengan kerja. Kurang ada masa untuk bersama-sama dengan kami. Saya pula sedang sarat mengandungkan Mahathir ketika itu. Alya pula baru nak belajar berjalan, Alya baru je masuk 1 tahun pada masa tu.

Oleh itu, kami banyak menghabiskan masa bersiar-siar di sekitar midtown Manhattan sahaja pada hari-hari bekerja sementara menunggu Encik Suami cuti pada hujung minggu.

Saya dan anak-anak hiburkankan hati kami dengan berjalan dekat-dekat dengan kawasan apartment yang kami tinggal. Dengan adanya stroller untuk menolak Alya, kami dapat mengisikan masa lapang kami dengan pergi bermain di taman kecil yang ada disitu. Nama taman saya dah lupa.


Setiap hari, sama ada selepas ataupun sebelum makan tengahari, kami akan ke taman. Di situ, dapatlah anak dara saya berlari-lari. Maklumlah, apartment yang kami tinggal tu kecil, nak lari-lari dan bising tak boleh. Oleh itu, anak dara saya memang suka sangat kalau kami ke taman ini.



Aira pretend nak jadi squairrel. Kat sini, squirrelnya sangat besar.

Dalam gambar ni, squirrel ni tengah makan bangkai burung.

Masing-masing ponteng sekolah sebab nak berjalan di New York. Namun demikian, saya telah berjumpa dengan cikgu-cikgu mereka untuk dapatkan homework yang perlu dibuat sepanjang 3 minggu berkenaan. Bila dah selesai buat homework, barulah kami bertolak ke taman.

Selain kami berjalan ke taman, kami juga ada pergi ke library dan juga tak ketinggalan untuk teman saya bershooping. Tapi Aira tak suka shooping : ( 

Kalau pergi library dan park dia memang suka sangat. Pelik anak dara ni! (Ok, kekalkan tabiat ini ye Aira!)

Aira sedang menyiapkan homework. Menulis journal sepanjang trip ke New York.



Dalam perjalanan ke taman, kami akan lalu dengan bermacam-macam jenis cart yang menjual makanan tengahari. Ini adalah antara makanan kesukaan saya. Nasi dan tilapia goreng. Harganya sekitar USD6 agak berpatutan. Selalunya saya akan bungkus dan makan dengan anak-anak di bilik ataupun kami akan berpiknik makan di taman bersama-sama.


Aira akan meluangkan masa untuk bermain "monkey bar". Ini memang favourite Aira!


 Alya pula baru nak practise berjalan. Aisya memang rajin melayan adik.


Pada bulan Oktober, New York tehpun berada dalam musim luruh. Jadi cuaca emakin hari semakin sejuk. Oleh itu, masing-masing pakai topi yang saya crochet sebelum berangkat ke New York. Semasa berjalan di sana, ada yang tegur dan tanya mana beli topi ni. Dan saya pun dengan bangganya jawab yang topi tu saya yang crochet...: ) Pattern topi ini adalah "Little Sister Hat".





Dalam perjalanan kami ke taman tu, akan sentiasa ada pegawai polis yang menjaga jalan kat situ. Aira pun ambil kesempatan untuk bergambar. Di sebelah taman itu juga dekat dengan banggunan United Nation. Disebabkan kami dengan Alya yang masih kecil, kami tak berkesempatan untuk melawat ke dalam banggunan itu.


Alya yang lasak. Umur setahun dan masih bulat!!



Terima kasih kerana sudi membaca blog saya.

Insya Allah kita berjumpa lagi di post yang akan datang.

No comments:

Post a Comment