Thursday, October 15, 2015

Alya Nur - 2 Years Old

Assalamualaikum,

Alhamdulillah pada 11 Oktober 2015 genap Alya berumur 2 tahun.

Is this true? Cepat betul masa berlalu.


Kak Alya dah 2 tahun!!! Mama love you soooo much!! Dalam masa setahun ini, Alya banyak adapt dengan pelbagai perubahan dalam hidup Alya. Dapat adik baru (Mahathir) merupakan perubahan yang besar untuk Alya. Alya terpaksa untuk berhenti menyusu badan pada umur 8 bulan dan Alhamdulillah Alya dapat membiasakan diri dengan sungguh cepat dan mudah.

Alya juga terpaksa membiasakan diri dengan kedatangan Mahathir dalam keluarga kami. Mama terpaksa membahagikan masa mama peluk-peluk Alya dengan Mahathir. Terima Kasih Alya. Alya sungguh baik hati dan memahami yang Alya terpaksa menjadi kakak dalam umur yang sangat muda.



Pada harijadi Alya pada tahun ini, mama ingin mengingati apa yang Alya suka pada saat ini...

1. Alya suka bermain cak-cak (peekaboo) dengan Mahathir. Alya panggil Mahathir dengan panggilan "Thir".

2. Alya sudah mula pandai cakap beberapa perkataan (Mama, Kakak, Kak Aisya, makan, poopoo dan banyak lagi). Alya masih tak mahu sebut "Papa". Alya panggil Papa "Mama"...: )

3. Alya suka main dengan koleksi lalaloopsy Kak Aisya.

4. Alya tidak cerewet untuk makan. Alya makan apa sahaja. Tapi buat masa ini, Alya suka sangat makan makanan Mahathir.

5. Alya suka main baby seperti tidurkan baby, makan dan pretend babydoll poopoo.

6. Alya suka dengan rancangan TV Bubble Guppies dan Teletubbies.

7. Alya suka swim. Alya tak takut air langsung. Dia boleh swim di swimming pool dan juga air laut. Yeay for Alya!!!

8. Alya peramah orangnya, dia boleh bermain dengan siapa sahaja. Kalau stranger tegur dia pun dia boleh ikut. Tak takut orang!!!!

9. Alya tak berapa suka di cuddle ataupun di peluk cium. Alya hanya akan peluk cium bila Alya yang mahu sahaja.

10. Alya sudah mula pandai memilih baju yang hendak dipakai. Alya tak berapa suka pakai dress. Dia cuma suka dress yang ada gambar character yang dia minat sahaja seperti "Hello Kitty". Dress yang Alya pakai untuk birtday Alya ini pun Alya suka sebab gambar cupcake pada butang baju.


Untuk harijadi Alya tahun ini, saya buatkan Alya topi dan handbag kecil. Pada beg pula, saya jahit applique nombor 2. Topi dan bag ini matching dengan dress cupcake yang saya buatkan untuk Alya sebelum ini.



Topi dan handbag ini saya gunakan pola (pattern) daripada Kwik Sew K3767.  Pola ini adalah pemberian daripada Acu saya. Terima Kasih Acu. Alya suka dengan topi dan handbag kecil baru Alya.


Kakak dan Kak Aisya juga berikan hadiah istimewa untuk Alya pada tahun ini. Kak Aira buatkan katil berserta bantal kecil dan selimut untuk Alya main dengan patung Lalaloopsy.

Kak Aisya pula buatkan castle untuk Alya.

+

Alya, Aira dan Aisya sedang menikmati Moist Chocolate Cake yang mama buat untuk birthday Alya. Kami juga berikan satu biji chocolate cake untuk anak-anak kecil depan rumah yang kurang bernasib baik sempena meraikan harijadi Alya.


Happy Birthday Alya!! semoga Alya menjadi anak yang solehah, Sayangkan Mama, Papa, Kakak-kakak dan adik. We love you so much. You make being a mama so much fun and thank you for all the joy that you bring to our family.

Love you sooooo much!!

Love,

Mama.

No comments:

Post a Comment