Wednesday, October 21, 2015

Tingkatkan Keyakinan Diri Anak: Baking playdate

Assalamualaikum,

Minggu lepas, Aira dan Aisya adakan playdate beramai-ramai untuk kawan-kawan kelas mereka. Untuk kali ini, mereke menjemput 3 orang dari kelas Aira dan 3 orang dari kelas Aisya.

Untuk playdate ini, saya cadangkan kepada Aira dan Aisya untuk adakan "Baking Playdate". Ini adalah peluang mereka untuk bermain sambil membakar biskut choc chip dan decorate cupcake. Playdate adalah dari 3.30pm hingga 5.30pm. Mereka pulang dari sekolah bersama-sama dan terus datang ke rumah kami. Ibubapa masing-masing akan mengambil mereka pada 5.30 petang.



Untuk aktiviti menghias cupcake, saya sediakan bermacam-macam sprinkle toping dan letakkan di dalam tray cupcake supaya mudah untuk mereka menggunakan sprinkle.


Biskut Chocolate chip, saya gunakan resepi daripada blogger Azlita. Saya gunakan resepi Chewy Choc Chip ala Subway daripada blog Azlita masam manis. Saya telah sediakan adunan biskut pada malam sebelumnya dan disimpan di dalam peti sejuk.

Untuk cupcake pula, saya gunakan resepi daripada blog Azie Kitchen. Ia adalah resepi Chocolate Cupcakes Martha Stewarts. Saya bakar cupcake pada hari sebelumnya.


Sebelum memulakan aktiviti membaking, saya sediakan pizza untuk mereka makan. Pulang daripada sekolah, semuanya lapar. Sekelip mata, pizza semuanya lesap!!!


Selepas makan pizza, kami memula aktiviti baking. Mula-mula, mereka semua perlu membakar choc chip bersama-sama. Satu tray untuk kawan-kawan Aisya, dan lagi satu tray untuk kawan-kawan Aira. Masing-masing ikut giliran.


Sambil membakar choc chip cookies, aktiviti di teruskan dengan menghias cupcakes. Saya sediakan buttercream pelbagai warna. Saya menggunakan resepi butter cream daripada blog mas-dapurmas.blogspot. Butter cream ini sedap!!!

Selain butter cream yang dibuat sendiri, saya juga sediakan buttercream yang dibeli.




Mereka bukan sahaja seronok menghias cupcake, malah mereka seronok dapat makan semua sprinkle dan buttercream yang ada.


Selepas selesai menghias cupcakes masing-masing, saya kumpulkan cupcake dan biskut masing-masing di dalam bekas aluminium foil.




Mereka tandakan bekas masing-masing dengan nama mereka. Ibu bapa mereka datang mengambil anak-anak masing-masing pada 5.30pm. Masing-masing dapat membawa pulang cupcake dan juga choc chip cookies.

Alhamdulillah, baking playdate ini telah berjaya. Tiada buttercream dan sprinkle yang bersepah-sepah. Semuanya hanya comot di atas meja sahaja. Semua pun happy termasuk juga Aira, Aisya dan Alya...Yeay!!!

Mereka bukan sahaja berseronok bersama, malah dapat belajar sesuatu yang baru. Mereka dapat berkongsi cupcake dan biskut yang mereka hias bersama dengan keluarga mereka di rumah.

Aktiviti seperti ini juga dapat meningkatkan self esteem anak-anak. Meningkatkan cara bergaul sambil belajar benda baru dan juga seronok dapat menjemput rakan kelas ke rumah.

Terima Kasih kerana sudi membaca blog saya.

Insya allah kita berjumpa lagi di post akan datang.

No comments:

Post a Comment