Monday, July 14, 2014

The Magic of Noxxa Breadmaker: Kek Pisang Ekspress




Hari ini saya nak ajak kawan-kawan buat kek pisang ekspress. Kek pisang ekspress ini saya masak menggunakan bread maker kesayangan saya...Noxxa 3 in 1 Bread Maker. Saya pernah ceritakan tentang bread maker kesayangan saya dalam post INI (Breadmaker).

Kek pisang ini memang ekspress, kita hanya perlu campakkan semua bahan ke dalam bread maker and the magic begins!!

Kek pisang ekspress ini memang menjadi kegemaran saya semasa bulan puasa.... senang, cepat, dapur pun tak kotor. Tak perlu susah-susah nak membasuh banyak bekas. Apa yang perlu dibasuh hanyalah penyukat khas bread maker dan juga bekas kek.

Resepi untuk memasak kek pisang ini ada disediakan di dalam buku resepi Noxxa Bread Maker.

Apa yang saya suka pada rasa kek pisang ini adalah rasa masam-manis yang datang daripada pisang dan juga susu masam. Jarang resepi kek pisang yang saya jumpa menggunakan susu masam. Sebab itulah kek pisang ekspress ni saya rasa sangat sedap dan istimewa. Pertama kerana rasanya yang sedap dan kedua kerana ia sangat memudahkan kerja saya.

Cara membuat kek pisang ekspress.

1. Masukkan semua bahan ke dalam bekas pengadun/pembakar menggunakan resepi yang disediakan oleh Noxxa Bread Maker.


2. Masukkan bekas pengadun/pembakar ke dalam oven.

3. Setkan oven mengikut resepi yang disediakan.


4. Tunggu kek di adun dan dibakar. Kek akan siap di bakar dalam masa 1 jam 15 minit.

5. Oven akan berbunyi menandakan kek sudah masak dan sedia di keluarkan daripada oven. Keluarkan bekas pengadun/pembakar kek dan biarkan sejuk sedikit. Bila kek sudah suam-suam, terbalikkan kek dan keluarkan kek dari bekas pengadun.


P/S: Kek akan berlubang sedikit di tengah bahagian bawah. Tak perlu risau, bila kek sudah dipotong kecil-kecil, lubang tadi tidak akan kelihatan lagi.

Mudah kan? Dapur pun tak kotor dan tak perlu banyak sangat membasuh bekas. Masa memasak kek pun jimat, boleh memasak juadah berbuka yang lain sambil masak kek.


No comments:

Post a Comment